czwartek, 8 grudnia 2011

Sernik z polewą czekoladową na święta....

Jednym z ciast, które jest mile widziane po kolacji wigilijnej
 ( przynajmniej u nas ), jest sernik.
Poniższy przepis to znowu " wypadkowa " moich prób i błędów, 
ale efekt końcowy zupełnie zadowala bliskie mi podniebienia... ;)
Nie ma w nim rodzynek, celowo bo moje dzieci nie lubią, 
ale  nie znaczy, że nie można ich dodać...
Świąteczny akcent jest za to w polewie czekoladowej,
 do której dodaję kilka kropli aromatu pomarańczowego....


SERNIK

Spód

opakowanie ciasteczek Digestive
2 i 1/2 czubatej łyżki masła  

Masa serowa

1 kg białego sera 
( ja używam takiego w kubełku firmy President )
5 jajek ( oddzielnie żółtka i białka )
ok.100 g. masła w temp. pokojowej
3/4 - 1 szkl. cukru ( wersja mniej lub bardziej słodka ) 
1 cukier waniliowy
1 czubata łyżka budyniu waniliowego ( lub mąki ziemniaczanej )

Polewa

100 g masła
100 g cukru
2 czubate łyżki kakao
2 łyżki wody
kilka kropli 3-5 aromatu pomarańczowego


Robimy spód : ciasteczka wrzucamy do torebki  i rozgniatamy je dokładnie wałkiem....


do pokruszonych herbatników dodajemy stopione masło i 
bardzo dokładnie mieszamy, nie powinno się kleić....


wysypujemy na dno tortownicy i ugniatamy dokładnie ręką...



 ucieramy żółtka z cukrem  i cukrem waniliowym na puszystą, gładką masę....



ucierając dodajemy, po kawałku, masło......


do masy jajeczno - maślanej , porcjami dodajemy ser i 
cały czas ucieramy........ 


dosypujemy łyżkę budyniu..



ubijamy pianę z białek...


dodajemy do masy serowej, delikatnie mieszamy i 
wykładamy na wcześniej przygotowany spód....




wstawiamy do piekarnika nagrzanego do temperatury 170 -180 st.
na ok. 1 godz.( gdyby wierzch zbyt szybko się przypiekał,
 sernik należy przykryć folią aluminiową )


upieczony sernik wyjmujemy z tortownicy i robimy polewę.

Do garnuszka ( ja używam teflonowego ) wkładamy masło,
 cukier puder, kakao, wodę i aromat. Na małym ogniu, ciągle mieszając
doprowadzamy do wrzenia i chwilkę gotujemy, 
aż polewa będzie błyszcząca.
Od razu wylewamy na sernik, bo bardzo szybko tężeje...
Wylewam trochę polewy na brzeg ciasta, 
aby malowniczo spłynęła po bokach... 


W wersji świątecznej dekorujemy motywem gwiazdki. 
W tym celu kupiłam ( przez internet ) srebrne, spożywcze kuleczki ( to nie śrut ;) ),


przykładam foremkę, do wykrawania ciasteczek, w kształcie gwiazdy i
traktuję ją jak szablon, wysypując  w środku drobnymi kuleczkami...







12 komentarzy:

  1. miałam szczęście jeść ten sernik..i uwierzcie mi-PYSZNY !!!!!Teresa

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja mam nadzieję, że się załapię :)

    OdpowiedzUsuń
  3. niesamowita fotorelacja i ciasto.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciasto wygląda niesamowicie :D Aż wyobraźnia pokazuje je na moim stole...
    Ozdobione gwiazdkami wygląda jak z baśni, kojarzy mi się z Królową Śniegu, piękne i niedostępne, bo szkoda psuć ;)
    Martu (Jastarnia)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dorota! Zrobiłam ten sernik na swoje imieniny i goście wpadli w zachwyt,nie muszę dodawać,że zjedliby takie dwa.Polewa fantastyczna,będę teraz robiła tylko taka do wszystkich ciast,które uda mi się upiec.pozdrawiam i dziękuję Barbara

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja robię ten sernik bez spodu z duuużą ilością polewy, i do masy serowej dodaję dwie, trzy krople olejku migdałowego i dwie krople olejku pomarańczowego lub troszkę kandyzowanej skórki pomarańczowej. Smakuje wszystkim to prawda, ale najbardziej Ali, jest jego fanką :o) Dośka

    OdpowiedzUsuń
  7. Żyj do końca świata albo i dłużej za ten przepis!!!! Zrobiłam go na Wigilię,ciast było mnóstwo a zniknął tylko sernik i to błyskawicznie.A skutek tego jest taki,że do dzisiaj jemy podeschnięte ciasta wtedy wzgardzone,bo przeciez szkoda wyrzucić,prawda? Dosiego Roku !!! Magda

    OdpowiedzUsuń
  8. Wspaniały sernik,piękna zastawa a nadewszystko PRZEPIĘKNE zdjęcia !!!!!! pozdrawiam " cher"

    OdpowiedzUsuń
  9. przepis jest super. :) tylko nie wiem dlaczego po upieczeniu spód mojego ciasta się strasznie kruszy. Czy u Was też tak było?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi : ( nie miałam z nim takich problemów . Pamiętałaś żeby dobrze ugnieść spód w tortownicy przed wylaniem masy serowej ? Może następnym razem dodać odrobinę więcej masła do ciasteczek , ale nie za dużo , bo robi się " zupa ". Pozdrawiam świątecznie : )

      Usuń